ISO 9001

Kwaliteitsmanagementsysteem

ISO 9001 is een internationale norm voor kwaliteitsmanagement en kan gebruikt worden om te beoordelen of de organisatie in staat is om te voldoen aan de eisen van klanten, wet- en regelgeving van het product en/of dienst en de eisen van de organisatie zelf.


Daarbij is ISO 9001 op een dusdanige wijze ingericht dat het aandacht besteed aan het gehele proces van vertalen van klanteisen (input) tot aan het geleverde product of dienst. Hierbij komt het gehele werkproces van de organisatie aan de orde, gezamenlijk met enkele secundaire processen. Deze secundaire processen ondersteunen de organisatie richting continue verbetering.


Wat is ISO 9001

Op de vraag: “wat is ISO 9001” kan als kort antwoord worden gegeven: De wereldwijd meest ingezette norm gericht op kwaliteitsbeheersing. Het doel van het kwaliteitsmanagementsysteem is om de organisatie gericht bezig te laten zijn met continue verbeteren om zo de tevredenheid van klanten te verhogen. Daarbij moet de organisatie aandacht besteden aan het beheersen en borgen van de werkzaamheden binnen de organisatie. Hoe uitgebreid dit ingevuld dient te worden is afhankelijk van de grootte en complexiteit van de organisatie.


Praktische inrichting

Belangrijk is dat ISO 9001 niet voorschrijft hoe de organisatie bepaalde zaken moet invullen. De organisatie heeft hierin de vrijheid om de onderdelen op een eigen wijze invulling te geven. Hierna kunt je op een praktische manier processen en procedures in te richten. Hierbij is een dik handboek niet meer nodig.


Het kwaliteitshandboek blijft wel belangrijk. In dit handboek moet staan hoe je aan de verschillende onderdelen van de norm voldoet. Zo hoeft voor lang niet ieder proces een procedure aanwezig te zijn, een korte omschrijving in het kwaliteitshandboek volstaat voor veel onderdelen.


Norminterpretatie

Een belangrijk onderdeel van het opzetten van een ISO 9001 managementsysteem is het interpreteren van de norm. De norm omschrijft iedere paragraaf maar in een paar kernzinnen. Zeker voor medewerkers die nog niet bekend zijn met de norm kan het interpreteren ervan een behoorlijke kluif zijn. Wil de organisatie de gehele opzet en implementatie door medewerkers laten invoeren dan kan een cursus ISO 9001 een goede stap zijn om dit mogelijk te maken.

Hoe kunnen we je helpen?

Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.